Innstilling – en nøkkel til godt lederskap og et positivt arbeidsmiljø

Har du møtt mennesker som stort sett bare tenker på seg selv.  Du er bare interessant hvis du kan gi dem noe de kan ha nytte av. Du er et objekt som brukes for deres mål og resultater. Hvis du ikke oppleves som nyttig for dem, blir du oversett.

Hvilken effekt har slike personer på deg?

I en tid med høyt tempo og store krav til resultater vil du møte selvfokuserte mennesker og ledere i arbeidslivet. Nedbemanning og omorganisering forsterker trenden. Det gjør også utrygge ledere og fryktbasert lederskap. Et sannsynlig resultat er et giftig arbeidsmiljø. Mange blir opptatt av egen overlevelse og framtid i organisasjonen, bonus og det å ordne for seg selv. Kan dette endres? Svaret er ja, og det krever bevissthet, arbeid og tid.

The Arbinger Institute ble etablert i 1979. Siden da har instituttet arbeidet med å skape fredelige og gode relasjoner, og å finne ut hvordan en negativ kultur kan snus til en positiv kultur. Det gir bedre resultater på en rekke parametere. Instituttets misjon er:

Bringing humanity to the workplace

De som har vært på lederkurs i regi av Allianse lederutvikling vet at innstilling er et av de første temaene som tas opp. Vi kan mentalt styre vår innstilling, innstillingen din påvirker alt. Du trenger ikke å si noe. Innstillingen vil likevel oppleves av menneskene rundt deg. Dette fordi innstillingen styrer atferd, kommunikasjon og kroppsspråk.

Innstillingen, ditt mindset, er nøkkelen

Hva slags innstilling har du til og på arbeidsplassen, dine kollegaer og dine ansatte? Er du positiv, kritisk, passiv eller nysgjerrig og lærende?  Arbinger Institute viser til to ekstreme innstillinger, kamp og samarbeid.

I kriser og en tøff hverdag er det lett å velge innstillingen kamp. Fokus er da rettet innover mot hva som er nyttig for deg i kampen. Det betyr at ledere og medarbeidere har et egofokus. Arbinger institute kaller det et «Inward mindset». Med denne innstillingen handler det om:

  • Krigersk konkurranse, deg mot meg
  • Du vil ha rett og de andre må forandre seg
  • Holder igjen informasjon
  • Rettferdiggjør deg selv, forsvarer deg selv og
    skylder på andre og på omstendigheter
  • Dømmer og deler ut merkelapper
  • Fokus er ditt resultat.

En annen innstilling er samarbeid. Det er en utadrettet innstilling, «Outward Mindset». Det betyr at ledere og medarbeidere er interessert i kollegaene sine, deres behov, mål og utfordringer. Med denne innstillingen handler det om:

  • Likeverd
  • Fredelig, meg og deg
  • Vi er begge mennesker
  • Begge bidrar, og vi finner løsninger sammen
  • Åpen, interessert, likeverdig, lyttende og lærende
  • Fokus er våre resultater.

Hvorfor og hvordan?

Hvorfor endre kulturen, lederatferd og medarbeideratferd? Arbinger Institute hevder at  et sunt arbeidsmiljø med mennesker som har en  utadrettet innstilling  gir psykologisk trygghet, reduserer konflikter, øker prestasjoner og økonomiske resultater.

Hvordan endre kulturen, lederatferd og medarbeideratferd?

  • Steg 1 Erkjenn at innadrettet innstilling er et problem
  • Steg 2  Bevisstgjøre flere – en kulturendring krever at de fleste har en bevissthet
  • Steg 3 Vilje til å gjøre noe med det
  • Steg 4 Skifte innstilling til utadrettet innstilling/ samarbeid
  • Steg 5  Se de andre som et hele mennesker
    • Lytte
    • Vise interesse
    • Se hverandre som likeverdige
    • Være åpen for at du kan ha bidratt til problemet
  • Steg 6  Handle ut fra gjensidig respekt