De plagsomme og livsnødvendige følelsene

Hva føler du nå? Spørsmålet fikk jeg på B-seminar på Luftkrigsskolen.

Jeg hadde store problemer med å uttrykke noe som helst om følelser. Før krigsskolen hadde jeg gjennomført grunnleggende befalsutdanning. Der fikk vi høre: «Når du tror du er død (utslitt), har du bare brukt 50 prosent.» Det fikk vi også erfare. Vi lærte å stenge ute smerte og følelser, og vi erfarte at vi kunne klare mye mer enn vi i utgangspunktet trodde. Så kom dette plagsomme spørsmålet om følelser tre år senere.

Min historie er ikke enestående. Gjennom oppvekst og utdanning blir vi oppfordret til å dele våre tanker, ikke våre følelser. Vi blir fortalt at store gutter gråter ikke. De er heller ikke redde. Mange blir oppdratt til ikke å vise sinne. Det kan utvikles skam og fornektelse omkring følelser. Noen kan avvise følelser helt. Ledere kan for eksempel hevde at følelser aldri er involvert i beslutninger. Antagelsen er at beslutningen da er objektiv og bedre. Men er det mulig å ta beslutninger uten følelser?

Hva er vitsen med følelser?

Overlevelse. Følelser er naturlige og livsbevarende. Vi ville nok ikke ha overlevd fra tidenes morgen uten følelser. Frykt er en nyttig følelse. Evolusjonen har sørget for at de som er absolutt fryktløse, er borte.

Selvinnsikt. Selvinnsikt er svært viktig i livet og som leder. Det å kjenne egne mønstre og følelsesmessige reaksjoner står sentralt i dette. Derfor er det viktig å utvikle språk om følelser, anerkjenne og ta ansvar for egne følelser. Det er for eksempel ikke du som gjør meg sint. Det gjør jeg selv.

Følelser gir nyttig kunnskap om egne behov og verdier. Her er to eksempler som viser hvordan du kan drille deg ned i en følelse og finne behov og verdier:

• Du er sint. Det underliggende kan være at du er sliten eller overbelastet. Ditt behov kan være hvile. Mulige verdier kan være balanse, harmoni, selvverd eller respekt
• Du er sint. Det underliggende kan være skuffelse. Behov kan være å kunne stole på. Mulige verdier kan være ærlighet, tillit eller ansvarlighet.

Empati. Følelsene gir oss informasjon om behov, ønsker og grenser. Vi må forstå egne følelser for å sette oss inn i andres følelser. Definisjon av emosjonell empati er nettopp det å oppfatte og kunne leve seg inn i andres følelser. Dette er en viktig ferdighet når vi skal bygge relasjoner.

Livsglede. Følelser motiverer oss til handlinger og kan derfor være en kilde til glede og tilfredshet.

Helse. Barn trenger å bli møtt på et følelsesmessig plan for å utvikle en god psykisk og fysisk helse. Vedvarende følelsesmessig belastning vil gi helsemessige konsekvenser.

Lederskap, coaching og følelser
Selvinnsikt er avgjørende for å framstå som en trygg leder som medarbeidere får tillit til. Det betyr at du vet hvem du er, kjenner dine styrker og svakheter og har et relativt godt og avklart forhold til egne følelser. En leder må kunne håndtere egne og andres følelser på en konstruktiv måte. Da må lederen forstå hva som ligger bak følelser.

I min coachingpraksis arbeider vi med personlige verdier. De sier noe om hvem du er. Vi har behov for å få levd ut våre personlige verdier. Når vi gjør det, blir vi glade eller får andre positive følelser. Hvis du ikke får levd ut verdiene dine, kan du bli tiltaksløs, deprimert, irritert, trist eller få andre negative følelser.

En leder kan selvfølgelig vise berettiget harme. Irritasjon, aggresjon eller sinne som er resultat av stress, bør derimot håndteres godt. Med godt mener jeg at det ikke bør gå ut over medarbeidere, og at du som leder må få sinnet ditt ut av kroppen uten å skade deg selv eller andre. Dette er noe vi trener på i coachingsamtaler. Den konstruktive måten å bruke sinne på, er å bli bedre kjent med seg selv. Sinne utløses når vi føler at vi må beskytte oss selv og sette grenser, eller når behov vi har, ikke blir dekket.

Anbefalt litteratur

  1. «Felix har følelser» er en barne- og familiebok av Charlotte Mjelde som ble en bestselger i 2024. Boken omtaler på en enkel og grei måte de fire tradisjonelle primærfølelsene:

    • Glad
    • Redd
    • Sint
    • Trist.

    Boken er nyttig for voksne og barn. Den har en enkel illustrasjon kalt «følevennhjulet». Det beskriver primærfølelsene, ulike nyanser av dem og hvordan følelsene påvirker kroppen når de dukker opp.
  1. Boken «Ikkevoldskommunikasjon» av Marshall B. Rosenberg gir et dypdykk i følelser, behov og språk rundt følelser. Ikkevoldskommunikasjon kalles også giraffspråk. Følelser er helt sentralt i utøvelse av Ikkevoldskommunikasjon. Rosenberg deler følelser i to kategorier etter opprinnelsen til følelsen. I denne forståelsen blir sint, trist og sørgmodig utløst av behov som ikke blir imøtekommet, mens glede er en av flere følelser vi opplever når våre behov blir imøtekommet.

  2. Boken «Følelser – ditt indre navigasjonssystem» er skrevet av den erfarne psykoterapeuten Astri Hognestad. Denne boken er et dypdykk som også tar for seg hvordan kroppen, hjernen og nervesystemet reagerer på følelser. Hognestad sier at følelser og kropp er en enhet. Boken forklarer også hva som skjer underveis til utbrenthet.